Bankrekeningen:

Stichting Steun aan Gambia:

NL44 INGB 0006527522

Inschrijvingsnr. KvK: 09160994

Stichting Steun Aan Gambia

Visstraat 36,

5345 DJ Oss

Email: gabriel52@hotmail.nl

RSIN/Fiscaalnummer 816881078

| PROJECT 1

Inrichten Kliniek/polikliniek

Hieronder vindt U de projecten die gerealiseerd zijn met behulp van onze stichting.

Voordat de stichting opgericht wordt gaan er  een aantal jaren van vakantie met rondreizen door Gambia en Senegal aan vooraf,  om beide landen met hun cultuur en vogelrijke natuur te leren kennen.

In die periode worden ook het Victoria Teaching Hospital in Banjul en een aantal kleine medische posten bezocht.

Al heel snel word ons duidelijk dat de materialen die wij hier niet meer gebruiken, omdat ze afgeschreven zijn of niet meer voldoen aan de huidige eisen van gezondheidszorg in Nederland, nog heel goed her te gebruiken zijn in Gambia en voor hen een grote aanwinst betekenen.

De materialen welke wij naar Gambia willen verschepen moeten goed bruikbaar zijn en verbandmiddelen en medicijnen mogen niet tegen of over de datum zijn.

De drie  avonturiers en grondleggers van de huidige stichting zijn werkzaam in het UMCN st.Radboud als intensive-care verpleegkundigen en anesthesioloog.

Hierdoor zijn  er voldoen connecties aanwezig om afgeschreven materialen te verzamelen en contact te leggen en te onderhouden met de medische industrie.

Voordat de stichting zijn beslag krijgt, is eerst een zogenaamde proefcontainer met medische goederen, in december 2005, naar Gambia gestuurd.

Doel het helpen van een kleine kliniek “de Fadjara Braks “ (hier worden 80% burgers en 20 % militairen van vredes missies geholpen) met hun hulp hebben we container vrij van invoerrechten uit de haven kunnen halen en waren we meteen op de hoogte van al de invoer verplichtingen om aan de eisen van de regering van Gambia te voldoen.

In de zelfde periode nodigde een goede vriend van ons Mr. B Touray, advocaat in Banjul, ons uit om mee naar Somita te gaan.

Somita is een gemeenschap van ongeveer dertien dorpen in het binnenland van Gambia die zelf het initiatief genomen hadden een kliniek te bouwen.

De ontvangst en manier waarop ze de organisatie van de kliniek en de scholen ter hand genomen hadden sprak ons direct aan.

Terug in Nederland wordt mede hierdoor,  op 18 mei 2006 de  Stichting Steun Aan Gambia opgericht om o.a. de steun aan Somita te kunnen realiseren.

Middels een artikel(welke als bijlage zijn toegevoegd) in het maandblad van ons ziekenhuis De Radbode en in de Gelderlander komt er net voldoende geld binnen om in december 2006 een container met bedden, voor volwassen en kinderen, een complete bevallings /operatie tafel, behandeltafels, rolstoelen,bureaus, stoelen, verbandmiddelen, spuiten,naalden, medicijnen koelkast en medicijnen naar Somita te sturen.

Door de aankondiging in Somita dat er een container met medische goederen gestuurd zou worden, kregen zij een geweldige stimulans, om de in aanbouw zijnde kliniek met polikliniek af te bouwen.

Bij aankomst in december 2006 wordt dan ook het gehele nieuwe gebouw ingericht en was het de volgende dag al operationeel..

Hierna werd het bestuur van de stichting uitgebreid.

Er worden afspraken gemaakt, op voordracht van het Comité van Somita en de VDC en in samen spraak met het bestuur om diverse projecten uit te zetten om zodoende de bevolking zoveel mogelijk te steunen met als doel een betere gezondheid.

| PROJECT 2

Opknappen gebouwen/ Aanleg elektriciteit

| PROJECT 3

Verbouwen polikliniek tot mogeljik oogkliniek